Wednesday, March 11, 2015

Fesyen Hijab dalam dunia Moden

Assalamualaikum ya ahli dun'ya.


So this is my second entry since I started blogging couple days ago. Well, to be honest memang kusut otak sebab tak tahu nak tulis apa for my second entry ni. Now , I realized that blogging is not that easy macam media sosial yang lain like twitter or facebook yang kita boleh update a post dalam satu ayat atau dua. Biasalah , dah nama pun blogger baru dan masih banyak lagi yang perlu dipelajari dalam dunia blogging. 


Personally, aku memang seorang peminat dunia fesyen yang sudah ber-evolusi pada zaman sekarang. Bagi aku, fesyen adalah suatu medium untuk kita mengekspresikan diri kita dari segi luaran. Tak salah kalau nak berfesyen, cuma kena pandai pilih pemakaian yang betul dan tidak keterlaluan sehingga boleh menyebabkan 'fashion crime', dan sakit mata orang memandang.

Basically, perkataan hijab berasal dari Arab yang bermaksud tudung dalam Bahasa Malaysia. Selain itu, apa-apa kain atau benda yang menutup kepala adalah hijab. So, kalau pakai tuala pun untuk tutup kepala dikira sebagai hijab.(aku rasa lah).

Pemodenan dunia fesyen hijab pada hari ini merupakan satu evolusi yang positif terutamanya kepada kebanyakan wanita-wanita Islam yang memakai hijab. Kalau tengok pada hari ini, bermacam-macam fesyen hijab yang digayakan oleh wanita-wanita sekarang .Ada bermacam-macam jenis antara yang popular seperti shawl,halfmoon ,bawal ,etc(aku tau sikit-sikit je).

Pasti korang pernah dengar perkataan Hijabster kan? Hijabster merupakan gabungan perkataan hijab dan hipster. Tetapi, bukan semua wanita yang meamakai tudung adalah hijabster. Hijabster adalah golongan yang mengikuti trend hijab atau fesyen hijab dan menggayakannya dengan unik dan lebih urban. Dah nama pun hipster, mestilah nak style. Nama-nama yang popular seperti Hana Tajima, Mawar Fareeda, Yuna merupakan antara trendsetter bagi pemakaian hijab moden. 

Korang boleh lihat jenis-jenis tudung yang popular di Malaysia di http://www.thecrescent.com.my. Sebenarnya banyak lagi cara-cara pemakaian tudung yang bergaya. Contohnya, seperti tutorial-tutorial hijab yang dicipta oleh Hana Tajima , seorang gadis  kacukan Jepun dan Inggeris di laman web Youtube. 

Secara peribadi, aku memang suka tengok pemakaian tudung ala-ala hijabster nih. Terasa sejuk mata memandang heheh. Sebab apa? sebab aku respect kat diorang ni. Walaupun memakai hijab, tetapi diorang pandai membuat satu inovasi dan alternatif untuk berfesyen menggunakan hijab.

Tengok sikit gambar Fesyen Hijab aku cilok google :D


                                                           





 Lawa kan aku dah cakap .













No comments:

Post a Comment